The Success of E-Filing Adoption during COVID 19 Pandemic: The Role of Collaborative Quality, User Intention, and User Satisfaction
This study aims to test the successful use of e-filing information systems in tax return reporting, which is more widely used by taxpayers during the COVID 19 pandemic to report tax return than before. Data were obtained by a survey using a questionnaire with taxpayers as respondents. The purposive sampling method was used to collect data, with the final results of 93 respondents. The partial least square results for data processing reflect that service quality and collaboration quality are determinants of efiling user satisfaction, while user intentions only influenced by collaboration quality. Overall, this study can support the model that the success rate of e-filing is determined by user intentions and user satisfaction, which is shown by the net benefits generated from using e-filing systems. This study suggests that the Directorate General of Taxation needs to increase user satisfaction and user intention mainly through collaborative quality.
Penelitian ini bertujuan untuk menguji keberhasilan penggunaan sistem in-formasi efiling dalam pelaporan SPT, yang lebih banyak digunakan wajib pajak saat pandemi COVID-19 untuk melaporkan SPT dibandingkan sebelumnya. Data di-peroleh dengan survei menggunakan kuesioner dengan wajib pajak sebagai re-spondennya. Metode purposive sampling digunakan untuk pengumpulan data, dengan hasil akhir responden sebanyak 93 subjek. Hasil partial least square untuk pengolahan data mencerminkan bahwa kualitas pelayanan dan kualitas kolaborasi merupakan faktor penentu kepuasan pengguna e-filing, sedangkan intensi pengguna dipengaruhi oleh kualitas kolaborasi saja. Secara keseluruhan, penelitian ini mampu mendukung model bahwa tingkat keberhasilan pengaplikasian e-filing ditentukan oleh intensi pengguna dan kepuasan pengguna e-filing tersebut, yang ditunjukkan dengan adanya manfaat bersih (net benefit) yang dihasilkan dari penggunaan sistem e-filing. Penelitian ini menyarankan bahwa Direktorat Jenderal Pajak perlu mening-katkan kepuasan pengguna dan intensi pengguna terutama melalui peningkatan kualitas kolaborasi
Detail Information
Bagian |
Informasi |
Pernyataan Tanggungjawab |
- |
Pengarang |
Atika Jauharia Hatta Hambali - Personal Name
|
Edisi |
Publish |
No. Panggil |
808.87 |
Subyek |
Atika Jauharia Hatta Hambali
|
Klasifikasi |
808 |
Judul Seri |
|
GMD |
Text |
Bahasa |
English |
Penerbit |
STIE Perbanas Surabaya |
Tahun Terbit |
2020 |
Tempat Terbit |
Perbanas, Surabaya |
Deskripsi Fisik |
- |
Info Detil Spesifik |
Ventura, Vol. 23 No. 1 |
Citation
. (2020).The Success of E-Filing Adoption during COVID 19 Pandemic: The Role of Collaborative Quality, User Intention, and User Satisfaction.(Electronic Thesis or Dissertation). Retrieved from https://localhost/etd