The Role of Familiarity in Increasing Repurchase Intentions in Online Shopping
This study aims to determine the relationship between trust, satisfaction, and repurchase intention at online shopping providers, such as Tokopedia, Bukalapak, Lazada, Zalora, and Blibli, in Kendari City. In detail, this study also aims to determine the role of familiarity in strengthening the relationship between trust, satisfaction, and repurchase intentions. There are 250 respondents involved in this study obtained through convenience sampling technique. The analysis is carried out in 2 stages. The first stage is to simultaneously test the role of trust and satisfaction in increasing repurchase intention. The second stage is to determine the role of familiarity as a moderating variable. Moderating Regression Analysis (MRA) is used to test the causal relationship. The results of this study indicate that familiarity increases the effect of trust on satisfaction, the effect of trust on repurchase intention, and the effect of satisfaction on repurchase intention. The results of this study contribute to the development of the concept of relationship marketing, especially to increase repurchase intention through the development of the concept of familiarity. This study's limitation is that there is no comparison between familiarity attitudes for each online shopping service provider.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengawruh familiaritas, kepercayaan, dan kepuasan terhadap perilaku pembelian ulang pada penyedia belanja online, seperti Tokopedia, Bukalapak, Lazada, Zalora, dan Blibli di Kota Kendari. Secara mendalam, penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui seberapa besar peran familiaritas dalam memperkuat pengaruh kepercayaan dan kepuasan terhadap niat pembelian ulang. Penelitian ini melibatkan 250 responden yang diperoleh melalui teknik convenience sampling. Analisis dalam penelitian ini dilakukan melalui 2 tahap. Tahap pertama adalah untuk menguji secara simultan peran kepercayaan dan kepuasan dalam meningkatkan niat pembelian ulang. Tahap kedua adalah untuk menentukan peran familiaritas sebagai variabel moderasi. Moderating Regression Analysis (MRA) digunakan untuk menguji hubungan sebab akibat dari hubungan tersebut. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa familiaritas meningkatkan pengaruh kepercayaan terhadap kepuasan, pengaruh kepercayaan terhadap niat pembelian ulang, dan pengaruh kepuasan terhadap niat pembelian ulang. Hasil penelitian ini berkontribusi pada pengembangan konsep pemasaran hubungan, terutama dalam upaya meningkatkan niat pembelian kembali melalui pengembangan konsep familiaritas. Keterbatasan penelitian ini adalah tidak dilakukan perbandingan familiaritas dari masing-masing penyedia belanja online.
Detail Information
Bagian |
Informasi |
Pernyataan Tanggungjawab |
- |
Pengarang |
Sudirman Zaid - Personal Name
|
Edisi |
Publish |
No. Panggil |
808.84 |
Subyek |
Sudirman Zaid
|
Klasifikasi |
808 |
Judul Seri |
|
GMD |
Text |
Bahasa |
English |
Penerbit |
STIE Perbanas Surabaya |
Tahun Terbit |
2020 |
Tempat Terbit |
Perbanas, Surabaya |
Deskripsi Fisik |
- |
Info Detil Spesifik |
Ventura, Vol. 23 No. 1 |
Citation
. (2020).The Role of Familiarity in Increasing Repurchase Intentions in Online Shopping.(Electronic Thesis or Dissertation). Retrieved from https://localhost/etd